„Despre sănătate, cu responsabilitate”, prima campanie de educare a românilor despre consumul informat și responsabil de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală

Inițiată de RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), campania se bucură de sprijinul autorităților, instituțiilor și profesioniștilor din domeniul sănătății

Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” a fost lansată oficial în cadrul unei dezbateri cu reprezentanți ai autorităților, instituțiilor și profesioniștilor din domeniul sănătății, precum și ai industriei farmaceutice și media. Campania își propune să contribuie la îmbunătățirea educației pentru sănătate a consumatorilor și pacienților români, pentru ca aceștia să poată lua decizii informate privind modul în care își gestionează propria sănătate.

„În contextul în care, pe de o parte, publicul are acces la informații incomplete, incorecte sau înșelătoare despre categoriile de produse pe care le reprezentăm (medicamente fără prescripție medicală[i], suplimente alimentare[ii] și dispozitive medicale pentru îngrijire personală[iii]) iar, pe de altă parte, legislația curentă cu privire la comunicarea acestor produselor lasă loc de interpretări, considerăm că un astfel de demers educațional este absolut necesar pentru a îmbunătăți educația pentru sănătate a consumatorilor români”, declară Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

Inițiată de RASCI, campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” se desfășoară cu sprijinul Ministerului Sănătății, Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), Colegiului Farmaciștilor din România (CFR) și al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC).

„Este imperios necesar ca, alături de dumneavoastră, să asigurăm o informare cât mai corectă, astfel încât pacientul să ia o decizie în deplină cunoștință de cauză, responsabilă, cu privire la propria sănătate, precum și o responsabilizare a acestuia, mai ales în ceea privește acest segment de piață în continuă dezvoltare. Un alt aspect extrem de important pe care doresc să îl subliniez este nevoia de responsabilizare inclusiv a profesioniștilor cu privire la recomandarea acestor categorii de produse numai în sensul unei administrări responsabile, cu precizarea atât a beneficiilor, cât și a potențialelor efecte adverse”, declară Conf. Dr. Corina Silvia Pop, Secretar de Stat în Ministerul Sănătății.

Campania se adresează publicului general, profesioniștilor din domeniul sănătății, autorităților și instituțiilor statului. Aceasta urmărește să contribuie nu doar la informarea, ci și la responsabilizarea consumatorilor, astfel încât aceștia să fie conștienți că sănătatea lor depinde și de ei și că trebuie să folosească ȋntr-un mod corect și informat produsele din aceste categorii.

„Un pacient informat și responsabil trebuie să aibă capacitatea să facă distincția între situațiile în care își poate gestiona singur starea de sănătate și cele în care este necesar controlul medical și recomandarea avizată a unui specialist. Orice semn de boală, care nu se ameliorează în câteva zile, sau chiar pare a se agrava, în pofida unor măsuri nefarmacologice sau a unui tratament simplu (cu medicamente fără prescripție de exemplu), necesită consult medical. Informațiile incomplete, din surse neautorizate si neprofesioniste, incorecte sau înșelătoare pot avea un impact negativ asupra oamenilor și asupra stării lor de sănătate pe termen mai scurt sau mai lung”, declară dr. Rodica Narcisa Tănăsescu, Președintele Societății Naționale de Medicina Familiei.

În cadrul evenimentului de lansare a campaniei, oficiali guvernamentali, voci importante ale sistemului de sănătate și organizații reprezentative pentru industria farmaceutică și consumatorii români, au dezbătut subiecte de interes. Printre acestea s-au numărat: îmbunătățirea stării generale de sănătate și creșterea speranței de viață prin dezvoltarea și consolidarea educației pentru sănătate la nivelul populației, precum și beneficiile economice și reducerea presiunii asupra sistemului de sănătate ca urmare a promovării administrării responsabile, ȋntr-un mod informat, de produse din categoriile reprezentate. Totodată, nevoia unei reglementări clare a constituit un subiect de discuție, avându-se în vedere crearea unui cadru legislativ unitar și echitabil cu privire la comunicarea acestor categorii de produse.

„Este important să existe o colaborare între factorii de decizie, autoritățile de reglementare, profesioniștii din domeniul sănătății, reprezentanți ai industriei și consumatori, pentru ca un astfel de demers să contribuie la educarea, respectiv îmbunătățirea stării generale de sănătate a românilor pe termen lung. Ne bucurăm că o astfel de inițiativă vine din partea industriei și salutăm dedicarea și angajamentul RASCI.”, declară Nicolae Fotin, Președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale.

Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” este un demers educațional pe termen lung, cu scopul îmbunătățirii stării generale de sănătate a consumatorilor români, iar prima etapă a campaniei se desfășoară până la finalul anului 2017. Campania își propune să implice cât mai mulți factori care pot contribui la promovarea informării corecte și responsabilizării acestora.

Mai multe detalii despre aceasta sunt disponibile pe site-ul campaniei, www.aleginformat.ro.

[i] Medicamentele fără prescripție, cunoscute și ca medicamente OTC (de la denumirea din engleză „over-the-counter”) sunt medicamente ce se eliberează direct din farmacie, fără a fi necesară o prescripție medicală. Astfel de medicamente pot fi administrate fără supravegherea medicului cu condiția ca recomandările din prospect sau etichetă să fie citite cu atenție si respectate înainte ca acestea să fie administrate.

Pentru mai multe informații despre definirea și clasificarea medicamentelor fără prescripție medicală conform legislației în vigoare, puteți consulta Legea nr.95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătății, Titlul XVII – Medicamentul.

[ii] Suplimentele alimentare sunt preparate ce conțin vitamine, săruri minerale sau alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi grași, extracte vegetale sau animale), indicate atunci când, din anumite motive, aceste substanțe lipsesc sau nu se regăsesc într-o cantitate suficientă în dieta zilnică.

Potrivit Ordinului MS nr. 1069/2007 , suplimentele alimentare sunt „produsele alimentare al căror scop este să completeze dieta normală şi care sunt surse concentrate de nutrienţi sau alte substanțe cu efect nutrițional ori fiziologic, separat sau în combinație, comercializate sub formă de doză, cum ar fi: capsule, pastile, tablete, pilule şi alte forme similare, pachete de pulbere, fiole cu lichid, sticle cu picurător şi alte forme asemănătoare de preparate lichide sau pulberi destinate consumului în cantități mici, măsurabile”.

[iii] Dispozitivele medicale sunt instrumente, aparate, materiale sau alte articole ce pot fi utilizate pentru activități precum diagnosticarea, prevenirea, monitorizarea, tratarea, ameliorarea sau compensarea unor afecțiuni, leziuni sau handicapuri, cât și pentru modificarea, înlocuirea anatomiei sau a proceselor fiziologice și controlul concepției.

Acestea constituie o gamă largă de produse, clasificate în funcție de rolul și întrebuințarea lor. Fără rețetă medicală sunt disponibile doar dispozitivele medicale din Clasele de risc I și II, cunoscute și ca dispozitive medicale de uz personal sau pentru îngrijire personală. Pentru mai multe informații despre definirea și clasificarea dispozitivelor medicale conform legislației în vigoare, puteți consulta Hotărârea de Guvern Nr. 54 din 29 ianuarie 2009 privind condițiile introducerii pe piață a dispozitivelor medicale.

Leave a Reply

Your email address will not be published.