Comunicate Medicale

Comunicate Medicale

Feb 23

Mic ghid de întreținere a sănătății dentare

Femeie cu o periuta de dinti in mana

Atunci când discutăm despre întreținerea sănătății dentare, trebuie să înțelegem faptul că sănătatea și frumusețea zâmbetului nostru depinde în mare parte de genetică, dar și mai mult de modul în care ne îngrijim dinții. Prevenirea eroziunii dentare, a cariilor, sau a altor probleme orale severe începe cu însușirea unor rutine sănătoase și eficiente. Astăzi vă vom prezenta un mic ghid de întreținere a sănătății dentare, cu accent și pe alte aspecte decât cele dezbătute în mod uzual.

1. Periuța, pasta și periajul zilnic

Atunci când cumpărăm pastă de dinți, suntem puși în fața unor situații dificile, pentru că nu știm ce să alegem: o pastă de dinți care să îţi protejeze dantura împotriva plăcii bacteriene și a cariilor sau o pastă pentru dinți albi şi puternici?

Specialiștii cu care am discutat recomandă alegerea unei paste de dinți care să conțină un complex de substanțe cu rol în protecția structurii dentare, în menținerea igienei bucale și în lupta împotriva bacteriilor. În prezent, există paste de dinți cu formule inovatoare, spun experții de la Rana Art Dent (cabinet stomatologic, sector 4, București) bazate pe combinaţii de fluor, poli-fosfaţi şi staniu. Aceste formule noi nu numai că ajută la menținerea unei curățenii impecabile a dinților, dar ne și protejează împotriva unor probleme viitoare.

Periuța de dinți joacă și ea un rol esențial în prevenirea problemelor dentare. În ultimul timp, periuțele electrice și-au dovedit performanțele în curățarea eficientă și rapidă a dinților, indiferent cât de complex ar fi relieful acestora. Sfatul specialiștilor este să îți alegi o periuță de dinți manuală (dacă nu le preferi pe cele electrice) cu un relief perfect mulat pe cel al dinților tăi. În plus, se recomandă alegerea unei periuțe de dinți cu peri moi, care nu afectează smalțul sau gingiile, chiar dacă ești tentat să crezi că periuțele cu peri duri sunt mai eficiente.

Periajul dentar reprezintă una dintre cele mai mari probleme dacă este realizat defectuos. În primul rând, dacă folosești o periuță de dinți manuală, periajul ar trebui să dureze în medie 4-5 minute. Unii specialiști recomandă să asculți o melodie în timp ce te speli pe dinți dimineața și seara pentru a-ți da o măsură corectă a timpului și a nu te plictisi. Dacă folosești o periuță electrică, periajul ar trebui să dureze între 2 și 3 minute.

2. Ața dentară și apa de gură

Așa cum știm, ar trebui să ne spălăm pe dinți după fiecare masă în mod ideal, și de două ori pe zi (dimineața și seara înainte de culcare) în mod obligatoriu. Atunci când nu te poți spăla pe dinți în timpul zilei, este bine să folosești ață dentară pentru a îndepărta resturile de mâncare generatoare de bacterii (și de carii ulterior) și să îți clătești gura cu apă de gură pentru un plus de igienă și o respirație frumos mirositoare. Ața dentară și apa de gură sunt metode de igienă orală complementare periuței și pastei de dinți.

3. Alimentația sănătoasă

Știm bine că sănătatea noastră se bazează în foarte mare măsură pe o alimentație echilibrată. În ceea ce privește sănătatea dinților și gingiilor, trebuie să fim extrem de atenți la alimentele și băuturile pe care le consumăm. Alimentele, băuturile acide și alcoolul afectează sever smalțul dinților dacă nu contracarăm efectele negative cu ajutorul soluțiilor de igienă bucală. Consumul excesiv de dulciuri pune probleme asupra sănătății dentare, la fel ca și consumul de cafea. Pe de altă parte, mestecarea de legume tari, crude, precum morcovii sau țelina, ajută la curățarea mecanică a dinților în mod natural. Nu uita că pentru a fi sănătos ai nevoie de un aport echilibrat de vitamine, minerale și proteine. Calciul, fierul, vitamina D, fluorul, fosforul și vitamina C sunt esențiale pentru menținerea sănătății și rezistenței dinților și gingiilor.

4. Stilul de viață și sănătatea dentară

Vorbim aproape zilnic și în aproape orice mediu despre adoptarea unui “stil de viață sănătos”. În ceea ce privește sănătatea noastră (inclusiv cea dentară), acest concept include renunțarea la fumat și alcool, adoptarea unei alimentații echilibrate, eliminarea stresului, adoptarea unui program adecvat de somn, exerciții fizice, consum adecvat de lichide zilnic și multe altele. Sănătatea orală, în special, este afectată de consumul de tutun și alcool, stres, insomnii, sau o alimentație necorespunzătoare.

5. Îngrijirea dinților în prezența aparatelor dentare

Atunci când vine vorba despre aparate dentare, igiena orală trebuie să includă nu numai curățarea optimă a dinților și cavității bucale în general, dar și al dispozitivului de îndreptare/corectare a dinților. Părinții trebuie să își educe copiii să se spele corect pe dinți și să spele corect și aparatul dentar împreună cu componentele sale. În funcție de tipul de aparat dentar, atât copiii cât și adulții trebuie să urmeze sfatul medicului stomatolog.

6. Îngrijirea dinților și a implanturilor dentare

Mulți pacienți se tem că un implant dentar necesită o îngrijire specială și rutine complexe de igienă orală. Implantul dentar însă se comportă exact ca un dinte natural și necesită același tip de igienă. Odată ce medicul specialist implantolog a finalizat procedura, te va sfătui și cum să îți îngrijești dantura pentru ca implantul să dureze ani de zile fără intervenții. În cazul în care ai unul sau mai mulți dinți implantați, este bine să urmezi regulile stricte ale periajului dentar și să folosești paste de dinți care protejează cavitatea bucală de bacterii sau infecții.

7. Vizitele periodice la stomatolog

Aceasta este una dintre cele mai neglijate activități, din păcate, dar obligatorie. Controlul stomatologic periodic se realizează de minim trei ori pe an pentru adulți și de patru ori pe an pentru copii. Una dintre vizite poate fi dedicată verificării stării generale a sănătății orale, în timp ce celelalte pot fi dedicate unor tratamente de detartraj sau albire a dinților. Cu cât o problemă dentară este identificată mai timpuriu, cu atât rezolvarea ei va fi mai rapidă, eficientă, non-invazivă și mai puțin costisitoare.

Leave a comment