Noi abordari terapeutice ale pacientelor informate. O abordare teoretica si practica a diverselor probleme cu care se confrunta specialistii in epoca moderna

Peste 250 de specialistii dermato-venerologie, ginecologie si chirurgie plastica s-au reunit pe 3 octombrie la Bucuresti intr-un simpozion organizat de Solartium Group alaturi de Societatea Romana de Dermatologie si Societatea Romana de Ultrasonografie Obstetrica si Ginecologie.


Simpozionul a fost prezidat de Prof. Univ. Dr. Calin Giurcaneanu si Prof. Univ. Dr. Radu Vladareanu, iar printre lectori s-au numarat Prof. Univ. Dr. Vlad Tica, Sef Lucr. Dr. Ana-Maria Oproiu, Sef Lucr. Dr. Simona Vladareanu, Dr. Alin Nicolescu.


Manifestarea creditata cu 12 puncte EMC a avut un puternic caracter interdisciplinar, in care au fost dezbatute cele mai recente recomandari internationale de protocol terapeutic bazat pe dovezi stiintifice si noile metode de tratament ale unor afectiuni cu o rata de recidiva foarte mare precum acneea, infectiile vaginale sau cicatricile patologice. In cadrul simpozionului au mai fost abordate teme precum anemia si infectiile vaginale in sarcina si care sunt riscurile acestora asupra fatului. Deseori aceste probleme sunt abordate in mod individual de specialistii ginecologi sau dermato-venerologi, de aceea o abordare terapeutica comuna si o strategie eficienta de tratament pe termen lung ca rezultat al unei colaborari interdisciplinare sunt aspecte importante pentru siguranta pacientelor din Romania” a declarat Dr. Massimo Bonsi, CEO al Solartium Group.


 Totodata, cu ocazia acestei intalniri interdisciplinare facilitata de Solartium Group, cadrele medicale prezente au adresat si provocarile cu care se confrunta in abordarea pacientilor cu aceste tipuri de afectiuni: automedicatia, informarea medicala din surse nesigure (internet), complianta la tratament, lipsa controlului medical de rutina, atragand atentia asupra faptului ca aceste fenomene afecteaza relatia medic-pacient.


Prof. Univ. Dr. Calin Giurcaneanu (m.pr. dermatologie si venerologie, UMF “Carol Davila”, Spitalul de Urgenta „Elias”, Bucuresti) este de parere ca “informatia preluata din alte surse nu este intotdeauna reala si exista situatii diferite care necesita o analiza mai mare a problemei. Cea mai buna sursa de informare este specialistul dermatolog care, in cazul unei afectiuni precum acneea, ii cunoaste cel mai bine etiologia si este in masura sa ofere cele mai corecte informatii pacientei care se confrunta cu aceasta problema. In ceea ce priveste automedicatia, aceasta reprezinta un fenomen extrem de riscant pentru pacienti si, din pacate, principala sursa de informare este internetul. Medicatia trebuie furnizata doar de specialisti si trebuie sa fie tintita pe problema pacientului, sa se asocieze mai multe tratamente daca este necesar, totul avand ca scop un rezultat terapeutic bun, dar si un profil ridicat de siguranta a pacientului.


Pacientele iau informatia de pe internet, dar le lipseste capacitatea de selectie a celui mai bun tratament. Exista mai multe alternative de tratament si mai multe produse, dar nu se cunoaste care este solutia ideala personalizata pentru fiecare pacienta - acesta este rolul medicului in fond - de a personaliza terapia pentru cea mai inalta eficienta” a declarat pentru organizatori Prof. Univ. Dr. Radu Vladareanu (m.pr. obstetrica-ginecologie, UMF „Carol Davila”, Spitalul de Urgenta „Elias”, Bucuresti).


Prof. Univ. Dr. Vlad Tica (m.pr. obstetrica-ginecologie, Spitalul Clinic Judetean de Urgenta, Constanta) este de parere ca, “pe de o parte pacientele informate reprezinta un partener mai bun de discutie, iar pe de alta parte, ele vin cu idei incorecte – si este mai greu sa reiei o intreaga argumentatie – in special in acest timp al vitezei. Mai este problema alocarii resurselor – pacientele vin deseori cu ideea ca ceea ce este posibil pe internet (chiar daca real, in unele situatii) este posibil si in situatia concreta a alocarii resurselor de care dispune medicul respectiv”, iar o solutie la aceste provocari ar putea fi reprezentata de finantarea sistemului sanitar, astfel incat sa poata fi alocat un timp mai mult fiecarui pacient.


Timpul alocat discutiei cu pacientul reprezinta un factor important in asigurarea compliantei la tratament este de parere si Prof. Univ. Dr. Radu Vladareanu.  “Din pacate, doar in ultima instanta pacientele recurg la sfatul medicului, iar medicul trebuie sa fie constient ca pacientele sunt mult mai informate decat erau acum 3-5 ani. Medicul ar trebui sa discute cu pacientele si sa detalieze schema de tratament aleasa pentru a ajunge la tratament personalizat si o complianta maxima”.


Si Dr. Alin Nicolescu (m.pr. dermatologie si venerologie, CMDT Policlinica Roma, Bucuresti) puncteaza importanta compliantei pacientului. Nu poti spune pacientului “fa asta pentru ca asa vreau eu”. Pacientului trebuie sa i se explice ce are si de ce ii este recomandata o anumie terapie, in acest fel devine partas la tratament si il accepta mult mai usor. Pacientii care au incercat in prealabil un produs considerat bun, dar nu a avut nici un efect in cazul lor, trebuie sa li se explice ca a fost administrat incorect intr-un stadiu al afectiunii care nu i se potrivea, de aceea este mai indicat sa foloseasca un alt produs”.


De multe ori pacientele care au o problema de tip medical trebuie sa viziteze mai multi medici pentru a o rezolva, iar deseori dupa ce cred ca au gasit intr-un final solutia, problema reapare. In aceasta situatie sunt deseori femeile adulte cu acnee, care ajung sa efectueze frecvent tratamente pe perioade lungi cu antibiotice orale sau alte preparate care pot avea efecte adverse pe termen lung, doar din dorinta de a scapa definitiv de aceasta problema. In aceeasi situatie sunt si femeile cu infectii vaginale recidivante, de multe ori ajung sa-si piarda speranta ca poate exista o solutie care rezolva definitiv afectiunea neplacuta cu care se confrunta sau devin victime ale “sarlatanilor” de pe internet, care isi promoveaza produse scumpe, cu eficienta si siguranta indoielnica, dar adevarate panacee universale. In mod clar, increderea in medici a pacientilor care se confrunta cu aceste probleme se slabeste treptat dupa fiecare tratament esuat. De aceea sunt necesare protocoale clinice eficiente, in masura sa rezolve definitiv afectiunile recidivante, utilizand produse farmaceutice de calitate si cu inalt profil de siguranta pentru sanatate. Pacientii trebuie sa stie ca uneori un tratament eficient poate sa dureze cateva luni sau chiar ani, in functie de tipul afectiunii, dar si specialistii trebuie sa fie pregatiti sa-si modifice sau sa-si imbunatateasca protocoalele terapeutice existente si sa se alinieze la noile tendinte internationale din domeniul medical” a precizat Dr. Massimo Bonsi, organizator al simpozionului care a oferit contextul favorabil discutiilor cu privire la particularitatile abordarii pacientilor in epoca moderna.


In cadrul simpozionului organizat de Solartium Prof. Dr. Calin Giurcaneanu a concluzionat ca, pentru a se asigura succesul tratamentului, “medicul trebuie sa fie acceptat de pacient. Daca medicul nu reuseste sa stabileasca o relatie buna cu pacientul, atunci aderenta la tratament va fi inexistenta. In viitorul apropiat, stabilirea unei relatii bune cu pacientul ar trebui sa fie prioritara oricarui medic”.


Solartium Group va continua sa sustina educatia medicala si reprezentantii companiei au declarat ca doresc sa aiba o contributie majora in alinierea protocoalelor terapeutice locale cu cele internationale, facilitand in acest fel accesul pacientilor si medicilor din Romania la cele mai recente terapii descoperite in domeniul farmaceutic la nivel mondial.


Este cel de-al doilea simpozion de acest tip pe care l-am organizat si, tinand cont de succesul pe care l-am avut pana acum, dorim sa organizam astfel de manifestari si in alte orase din tara” a adaugat Dr. Massimo Bonsi.


Sala Prezidiu

Leave a Reply

Your email address will not be published.